Skip to main content

Radio Lofoten part 3

Hallo beste luisteraars,

Welkom bij de avond-uitzending van radio Lofoten !

Afgelopen 2 dagen was er door een technisch probleem (zendmast stond onder water door overvloedige regenval) geen uitzending, maar vandaag staan we weer voor u paraat !

Dat het daar op de Lofoten de afgelopen dagen veel heeft geregend, dat staat buiten kijf.

Maar waar het veel regent, is er water.  En waar er water is………………………. Kan gevist worden !

Zo ook door onze mannen op de Lofoten…

We schakelen nu over voor een verslag van onze reporter ter plaatse, Ronny de Viking !

Dag 5 – Eerste visdag

Eindelijk… ‘t is zover.  We kunnen al even onze borst gaan nat maken.

In de voormiddag eerst meeting met de visgidsen Calle en Johan.  Drijfpakken passen, beetje uitleg over hoe je te gedragen op zee (belangrijk) en dan hop naar de boten.  Daar een deskundige uitleg over hoe de boot werkt, hoe je moet varen, waar je moet op letten en vooral wat je NIET mag doen.

Tegen twaalven varen we dan buiten, geëscorteerd door de visgidsen.  De wind waait uit het Noorden, dus kunnen we perfect vissen onder Nappstraumen, de Zuidelijke kant van het eiland.  Als ik daarnet sprak over “onze borst nat maken” dan is dat letterlijk bedoeld.  De regen valt hier met bakken uit de lucht.  En dat zonder ophouden…  Niet te verwonderen dat de oceaan hier achter den hoek ligt…

Op dag één werd er wel een beetje vis gevangen, waaronder enkele mooie gullen, pladijzen en koolvissen.

Maar zoals alle begin, was ook dit begin moeilijk…

De vangst was niet slecht, maar nog niet Lofoten waardig…  Maar dat komt nog wel !

Dag 6 – Tweede visdag

Vandaag vroeg uit bed…  Ontbijt, spek met eieren, want we moeten sterk staan !  Drijfpak aan, regenjas erover en starten !!!

Ik was droog toen ik onder de douche stapte, en van dan af ben ik niet meer droog geweest.  Over dag gaan vissen in de str¨ntregen, ‘s avonds gaan slapen als een verzopen kieken, en ‘s nachts natte dromen van de dikke heilbot die ik ga vangen.  Dus de hele tijd nat tot op onze “borzie”.

Vandaag ging het al een stuk beter.  Het weer was even nat…, maar we konden al enkele stekkies vinden waar we een visje konden vangen.  Als de vis zo maar af en toe eens bijt, dan heb je natuurlijk meer tijd om rond te kijken.  Elk half uur verschijnt er wel ergens een regenboog, vaak 2 tegelijk.  En de natuur is ronduit prachtig.  De Lofoten is één grote rots, de ene naast de andere.  Precies het décor van Harry Potter…

En naast een leger meeuwen, een meute aalscholvers, zagen we ook al enkele zee-arenden (visarenden).  Gigantische vogels, met een vleugel-spanwijdte van bijna 3 meter.  Ze duiken vanop hoogte het water in, waar ze met hun enorme klauwen hun prooi grijpen en er zo mee wegvliegen.  Prachtig schouwspel…

Maar over tot de orde nu !  Vissen is de boodschap…

Hoe langer we vissen, des te mooier worden de gullen en koolvissen…  We gaan er op vooruit.

En vooruitgang is goed.

Aan de kant zien we dat ook de andere boten het beter deden dan de dag voordien.  En ook aan de fileertafel was meer bedrijvigheid.  Vooral door de meeuwen dan.  Deze “zeekiekens” hebben hun hartje kunnen ophalen.  Ze zijn met honderden en terwijl er twee in uw tenen komen pikken, zijn er achter uw rug 4 bezig met uw visfilets te stelen.  De leeperds !

Verder leuk om te melden is dat Bart de spits heeft afgebeten.  Hij was de eerste die een heilbot kon verschalken.  Het was geen mega-vis, maar toch het vernoemen waard.  En het leverde enkele leuke plaatjes op !

Hopelijk volgen er nog meer deze week…

Dag 7 – Derde visdag

Nog steeds staan de hemelsluizen wagenwijd open.  En er is nog niet veel beterschap te zien…

Maar met wat we gisteren ondervonden, kunnen we vandaag direct aan de slag.  Plan loopt als volgt, eerst kleine koolvis vangen tegen de rotswanden.  Nadien koers naar een diepte van om en bij de 35 meter.  En dan knallen !

De eerste “echte” vissen kwamen aan boord.  De mooie rode kelp-gullen van de dag voordien, werden nu mooie groen bruine kabeljauwen.  Gemiddeld een kilo of drie vier…  Enkele uitschieters van een kilo of zeven met als kers op de taart een kabeljauw van 8,5 kilo.  Trotse vanger was Johan…   Alweer een mooie foto van een gelukkig man !

Na de middag hebben we dan enkele stekken opgezocht waar er groot verloop was van de bodem.  De eerste 2 stekken gaven enkel kleine vis.  Maar dan op de derde stek, ons aangewezen door Luc, was het bingo !  Kermis in vol ornaat !  Het water kolkte hier van de koolvis en in een mum van tijd vingen we daar zeker 200 kilo “coalies”.  Bij elke worp was het prijs…  Op het laatste hielden we zelfs een kleine wedstrijd.  De eerste die zijn shadje kon ingooien en terug binnendraaien zonder vis, was vrij van de afwas ‘s avonds.  En afwas die is er altijd in ons huisje.

Want we zijn hier met vier, en we vissen voor acht, maar we “fretten” voor twaalf.  En onze menu’s zijn een Michelin ster waardig.  Dus als ik thuis kom, dan zal ik de eerste week zeker niet op de weegschaal gaan staan.

Na de visdag, dagelijks ritueel, eerst een aperitiefje drinken.  Half uurtje bekomen en dan gaan we verder de taken lijst afwerken.  Twee man bekommerd zich om het fileerwerk van de meegebrachte vis (is slechts een klein deel van wat we vangen), één persoon maakt de boot schoon en zorgt ervoor dat die weer bijgetankt wordt en de vierde, die begint te koken.

Eens de fileerders binnen komen, eten we alvast een soepje om nadien de filets te spoelen, droog te deppen en in te pakken.  Zodra we hiermee klaar zijn wordt het hoofdgerecht en de dessert geserveerd.  Dit alles overgieten we met een lekker flesje wijn, meer moet dat niet zijn…

Inmiddels is het rond middernacht en tijd dus om weer verder te dromen over de heilbot die ik nog steeds niet heb kunnen vangen…

Zo beste luisteraars, hiermee zijn we aan het eind van onze uitzending, hopelijk hebben jullie er van genoten ?

En op de “toepasselijke” tonen van “stranger in de night”, gaan we eruit !